Sunday, December 20, 2009

Insomnia

INSOMNIA

I

nsomnia atau sukar tidur terjadi kerana wujudnya rasa letih akibat aktiviti seharian. Biasanya aktiviti penyebab keletihan itu akan berlaku terus menerus (lebih 10 hari). Terdapat tiga jenis gangguan insomnia yang dikenali pasti iaitu susah tidur (sleep onset insomnia), selalu terbangun tengah malam (sleep maintainance insomnia) dan selalu bangun awal (early awakening insomnia). Kebanyakan orang akan mengalami salah satu daripada tiga gangguan ini.


Di Amerika Syarikat, 25% rakyatnya mengalami kesukaran tidur pada waktu malam dan 10% memiliki insomnia kronik. Di seluruh dunia, satu pertiga orang dewasa dikatakan menderita kerana insomnia. Satu pertiga daripadanya pula tergolong dalam insomnia jenis berat.

Penyebab insomnia masih belum dikenal pasti secara terperinci. Tetapi, pakar perubatan percaya ia berkait rapat dengan masalah hormon. Insomnia kerap ditemui pada lelaki berusia sekitar30 hingga 40 tahun.


Secara umumnya, insomnia disebabkan oleh dua perkara, iaitu perubatan dan bukan perubatan. Faktor bukan perubatan merangkumi masalah kejiwaan (seperti tekanan perasaan). Tekanan tersebut berkait rapat dengan masalah keluarga yang terlalu berat atau tekanan bekerja. Bagi yang terlalu ghairah dan mementingkan kesempurnaan dalam kerjaya, mereka adalah golongan yang cenderung diserang insomnia.


Insomnia yang disebabkan oleh faktor perubatan pula berkaitan dengan gangguan kesihatan. Antara tandanya ialah rasa ngilu di bahagian otot dan pencernaan, sesak nafas akibat asma dan sakit jantung. Rasa ngilu di otot sangat mengganggu terutamanya bagi orang yang sedang tidur. Pergerakan ini akan mengaktifkan otak, sehingga otak pun akan tersedar dan anda sukar tidur semula.


Strategi menjemput mimpi


Ubah Situasi


Suasana adalah antara faktor yang membuatkan kita mudah tidur lena. Daripada bergantung kepada ubat-ubatan dan pil yang belum tentu hasilnya, apa kata anda cuba strategi-strategi di bawah untuk tidur lena.


1. Ubah suasana bilik supaya kelihatan abru, menarik dan jiwa anda akan lebih bersemangat untuk berekat. Caranya ialah dengan mengubah kedudukan katil, menukar cadar dan langsir kepada warna yang lebih mendamaikan.


2. Buat satu jadual tidur yang khusus dan patuhi waktunya. Jangan terlalu mengikut kehendak diri seperti leka menonton TV hingga jauh malam atau masih bersama teman-teman.


3. Dalam tempoh dua jam sebelum tidur, minumlah segelas susu. Susu dipercayai mendorong perasaan mengantuk.


4. Ganti tilam atau katil yang sudah terlalu lama digunakan. Mungkin strukturnya sudah tidak berapa baik untuk anda gunakan. Keadaan katil dan tilam yang sebegini ini boleh menyebabkan seseorang sakit tulang belakang dan sukar terlena.


5. Cubalah mandi suam sebelum tidur. Suhu badan begini merangsang tidur seseorang.


6. Hentikan pengambilan alkohol. Minuman ini hanya mengganggu otak yang akhirnya mengganggu pola tidur anda.


7. Luahkan apa-apa perkara menyenangkan yang bakal dilakukan esok hari. Bayangkan seperti ini membuatkan otak lebih relaks dan berfikiran bebas.


8. Matikan lampu bilik, anda tentu lebih nyenyak tanpa diganggu dengan kesan cahaya yang boleh membuka mata.


9. Baca bacaan ringan seperti novel. Cara ini lebih berkesan daripada menonton filem.


10. Jika sukakan muzik, pasanglah irama instrumental yang mendamaikan jiwa.


Ubah Pemakanan


1. Elakkan pengambilan snek sebelum tidur. Sebarang kudap- kudapan tidak seharusnya diambil jika ia telah menghampiri waktu tidur. Jika lapar sangat, minumlah susu panas, telur, badam, ayam dan keju. Kesemua bahan makanan ini sangat kaya dengan asid amino L- tryptophan. Namun, pastikan ia diambil dua jam awal sebelum masa tidur.


2. Teh herba juga adalah pilihan terbaik kerana ia tidak menagndungi kafein. Kandungan semulajadinya mampu merangsang tidur dengan baik. Antara jenis teh yang sesuai ialah chamomile, catnip, anise dan fennel.


J

ika anda sudah merebahkan diri di katil dan masih tidak dapat tidurmselepas setengah jam, jangan memaksa diri lagi. Bangun dan berjalan-jalan di kawasan sekitar rumah. Lakukan aktiviti lain misalnya membaca atau menonton televisyen agar perasaan mengantuk itu boleh dipupuk.


Paling penting, anda jangan panik walaupun mata masih tidak dapat dilelapkan. Jangan asyik melihat jam kerana anda akan dapat merasa lebih terdera kalau menyedari waktu sudah lewat pagi.


Kalau masih gagal tidur, bangun dan tepuk-tepuklah tilam dan bantal. Mungkin strukturnya yang tidak selesa menyebabkan anda sukar tidur. Apa pun, bertemu pakar perubatan adalah jalan paling selamat untuk meredakan masalah insomnia anda.


Sumber : RAPI

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...